Co Ciebie powstrzymuje przed zmianą pracy?

strach przed zmianą pracy

Strach przed zmianą pracy, czy odczuwany lęk przed tym co nieznane, potrafi skutecznie zatrzymać. Dlatego pozwól, że pokażę Ci co zrobić, byś mógł wykonać krok do przodu i pokonać swojego wewnętrznego wroga.

Opowiem Ci krótką historię, którą ja, jako psycholog, spotykam często u swoich klientów. Jestem przekonany, że i Ty prawdopodobnie jesteś w stanie przywołać z pamięci podobną historię. Może nawet aktualnie z taką się zmagasz.

Mam tu na myśli sytuację, w której osoba pracująca np. jako programista/ specjalista HR lub w dowolnym PRAWIE każdym zawodzie, jest potwornie zniechęcona i znudzona swoimi codziennymi obowiązkami. Każdego ranka idzie do pracy, gdzie zmusza się do wykonania swoich zadań.

Dodatkowym problem jest to, że nie widzi znaczących efektów, bądź one nie są doceniane. W konsekwencji walczy z ogromną frustracją i negatywnymi emocjami. Często potęgowanymi przez krytyczne myśli na swój temat, bądź miejsca pracy i współpracowników.

Jeżeli sytuacja rozwija się dalej, z czasem frustracja i zniechęcenie przekształca się w zobojętnienie i brak zainteresowanie dalszym rozwojem. W pewnym momencie cierpi na tym nie tylko praca, ale także jego życie prywatne. Dalszą przykrą konsekwencją może (ale nie musi) być rozwój depresji.

Projekt bez tytułu(2)

Bariera: strach przed zmianą pracy

Patrząc z boku wydawałoby się, że jednym z rozwiązań jest zmiana pracy. Wyjście to daje przecież szansę na poszukanie nowych wyzwań, odnalezienie lepszego środowiska. Mimo tego, często osoby dotknięte tą sytuacją, pozostają w „starych butach”.

I wcale nie ma się co dziwić. Częstą i normalną cechą u ludzi jest strach przed zmianą pracy. Wpływ na to może mieć przyzwyczajenie do zwyczajów firmy, wewnętrzny lęk przed porzuceniem tego, co znane, strach przed porażką ORAZ odczuwane zniechęcenie/przygnębienie obecną sytuacją.

W konsekwencji osoba zmagająca się, że strachem przed zmianą pracy, odsuwa każdą kolejną myśl, czy zewnętrzną sugestię. To z kolei, wraz z upływem czasu, może generować narastającą obawę, której ciężko się pozbyć.

Jest możliwe, że czytając te słowa, masz poczucie, że dotyczą właśnie Ciebie. Chcę byś wiedział, że uświadomienie sobie tego, co jest Twoją barierą, jest bardzo ważnym etapem zmiany. Być może Twoim pierwszym krokiem do przodu. Pozwól, że pokażę Ci, co możesz zrobić w dalszej kolejności.

Pokonać strach przed zmianą pracy

Kolejny etap pracy ze strachem i lękiem przed zmianą może przebiegać dwutorowo. Pierwszy z nich to praca z myślami i angażowaniem się w ich treści. Można to opisać jak zmianę pozycji z tej, w której one Cię pochłaniają i kosztowują dużo energii, na tą, która pozwala Ci je obserwować z odpowiedniego dla Ciebie dystansu.

Umiejętność obserwowania własnych myśli, ich swobodne „przychodzenie i odchodzenie”, a nie kurczowe trzymanie w psychologii nazywane jest defuzją.

Drugi to z kolei praca z ciałem i odczuciami generowanymi przez emocje w obliczu konieczności dokonania zmian. Tutaj praca zaczyna się od zlokalizowania, w którym fragmencie ciała strach, czy też lęk, jest odczuwany najbardziej. Kolejne kroki prowadzą przez odpowiednie obserwowanie tych odczuć i budowanie na nie gotowości.

Oba sposoby pracy pochodzą z Terapii Akceptacji i Zaangażowania, czyli z nurtu terapeutycznego w którym pracuję. W tym miejscu mogę polecić Ci jedną z rzetelniej napisanych książek samopomocowych jakie miałem w ręku, czyli „W pułapce myśli” S. Hayes.

Jeżeli odczuwasz strach przed zmianą pracy, to ta książka może być dla Ciebie bardzo pomocna. Duża część moich klientów czyta ją jako element wspomagający/przyspieszający tok terapeutyczny.

Trzymam za Ciebie kciuki,
Maciej Jankowski

Bibliografia:

1. Hayes. S.C. (2019). W pułapce myśli. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

2. Harris, R. (2019). ACT made simple: An easy-to-read primer on acceptance and commitment therapy. New Harbinger Publications.