100% tego, co musisz wiedzieć na temat relacji w pracy

relacji w pracy

Zgrana, dobrze rozumiejąca się grupa ludzi to skarb. Nie spada ona jednak z nieba. To Ty decydujesz o tym, czy ją budujesz. Poznaj korzyści najsensowniejszej polisy na przyszłość – relacji z drugim człowiekiem.

Kojarzysz takiego średniowiecznego rycerza zakutego w żelazną zbroję?

Jestem przekonany, że potrafisz sobie takiego przypomnieć. O jego sile nie stanowiły nadzwyczajne umiejętności walki mieczem (bo wbrew pozorom taka zbroja tego nie ułatwia), a raczej ciężar i impet z jakim zadawał ciosy.

Nie wiem jednak czy zdajesz sobie sprawę, że nie sposób takiej zbroi założyć samemu. Tak samo trudne jest jej samodzielne wykonanie. Do każdego takiego elementu potrzebni są inni ludzie. O wsiadaniu na konia i o samym koniu nie wspominając.

Podobnie jest z nami w dzisiejszym świecie. Masz swoje umiejętności, zdolności, silną wolę, wytrwałość. Super, to są Twoje cenne zasoby, które warto pielęgnować.

Jednak bez innych ludzi wokół prawdopodobnie bardzo szybko się wyczerpią, bądź okażą się niewystarczające.

Dlatego poniżej zdradzam Ci kilka sekretów związanych z relacjami w pracy i domu. Dzięki temu nie tylko zwiększysz szansę na swój sukces, ale także zmniejszysz ryzyko wypalenia zawodowego.

relacji w pracy

Zaufani ludzie są jak polisa na życie

Zastanawiasz się dlaczego inni ludzie są ważni w Twoim życiu?

Dzieje się tak, ponieważ nie da się mieć jedynie szczęśliwego i dostatniego życia. Każdego z nas czekają mniejsze lub większe życiowe tragedie, czy codzienne trudności. Można wręcz stwierdzić, że cierpienie wpisane jest w ludzkie życie, a inni ludzie to taka nasza polisa na życie.

Przygotowując się do napisania tego artykułu przejrzałem najnowsze badania i zajrzałem do starych notatek. Wszystkie materiały są zgodne, co do jednego: siatka społeczna (grupa wspierających nas ludzi) ma znaczący wpływ na Twoje powodzenie w życiu zawodowym.

Czytając dalszą cześć pamiętaj, że nie ma jednego typu WSPARCIA, jakie uzyskujemy. W skrócie można je podzielić na trzy rodzaje:

  • emocjonalne, czyli to, które najczęściej otrzymujemy od bliskich, powiązane z emocjami i uczuciami (nie tylko),
  • instrumentalne, czyli pomoc bazująca na zasobach, narzędziach,
  • informacyjne, opierające się na wiedzy i doświadczeniu.

Dlaczego to takie ważne? Ponieważ innego wsparcia będzie potrzebować osoba doświadczająca mobbingu, innego odczuwająca przeciążenie pracą, a jeszcze innego ktoś, kto utknął na pewnym zadaniu.

Przykłady te można mnożyć. Jest jednak jeszcze jedna ARCYWAŻNA rzecz. Nadmiar okazywanego wsparcia jest szkodliwy, ponieważ odbiera poczucie samodzielności i gotowości do mierzenia się z zadaniem.

Dobra, czas na najważniejsze!

KORZYŚCI z relacji w pracy dla Ciebie

Jeżeli jesteś menedżerem, szefem zespołu lub pełnisz inną funkcję, w której masz wpływ na ludzi, to okazując im adekwatne wsparcie:

  • zapobiegasz wypaleniu zawodowemu, oszczędzając ogromne ilości pieniędzy i czasu,
  • zyskujesz fajne relacje wokół siebie, które z kolei CIEBIE chronią przed kryzysem zawodowym,
  • zwiększasz efektywność działań swojego teamu, wpływając na jego rozwój.

Z drugiej strony, żeby uzyskać tą perspektywę, wymaga to zaangażowania od pracownika, czyli być może Ciebie. Ale jaką korzyść oznacza to dla Ciebie?

Nie traktuj tego podziału w sztywny sposób. Prawda jest taka, że ogromnie dużo zależy od rodzaju organizacji/charakteru pracy, którą wykonujesz. Jednak dla każdego rodzaju środowiska pracy, czy też stanowiska, można dobrać indywidualne rozwiązania.

Korzyści z dobrych relacji w pracy już znasz, ale jest coś jeszcze.

Każdy ma swój świat i swoje relacje

Wypalenie zawodowe, czy ogólny kryzys życiowy, to cwany przeciwnik. Dlatego jeżeli oczekujesz, że przyjdzie on do Ciebie i zapuka uprzejmie pytając „czy mogę narobić trochę zamieszania w Twoim życiu?”, to mocno się zdziwisz.

Nie czekając na to, zadbaj o swoje relacje. I te prywatne i te zawodowe, ponieważ te płaszczyzny życia, czy chcesz czy nie, wzajemnie na siebie wpływają.

Nie wystarczy mieć super związku z partnerem, jeżeli pracujesz w miejscu, które zjada Cię od wewnątrz. Tak samo super miejsce pracy nie zapewni Ci bliskiej relacji z partnerem/partnerką.

Pisząc te słowa mam w głowie fakt, że każdy z nas pracuje w innym miejscu, w innym charakterze. Ja pracuję z domu w pełni zdalnie, Ty możesz pracować w ogromym biurowcu. Jednak bez względu na to, każdy z nas ma relacje w pracy, o które może zadbać.

Bo to przecież Twoja polisa na przyszłość.

Przykład tego „jak to zrobić” znajdziesz tutaj. Wyjaśniam tam, jak skutecznie radzić sobie z konfliktami.

Życie bez jakościowych relacji w pracy to zbyt duże ryzyko, zadbaj o nie 😉

Powodzenia,
Maciej

Bibliografia:

  1. Avanzi, L., Fraccaroli, F., Castelli, L., Marcionetti, J., Crescentini, A., Balducci, C., & van Dick, R. (2018). How to mobilize social support against workload and burnout: The role of organizational identification. Teaching and Teacher Education, 69, 154-167.
  2. Halbesleben, J. R. (2006). Sources of social support and burnout: a meta-analytic test of the conservation of resources model. Journal of applied Psychology, 91(5), 1134.
  3. Kim, B., Jee, S., Lee, J., An, S., & Lee, S. M. (2018). Relationships between social support and student burnout: A meta‐analytic approach. Stress and Health, 34(1), 127-134.