Prawdy i kłamstwa na temat stresu

jak radzić sobie ze stresem w pracy

Stres w kontekście pracy to temat, który ciągle przysparza ludziom dużo trudności i bólu. Dlatego chcę Ci pokazać, co możesz zrobić by przestał być dla Ciebie zagrożeniem. I celowo nie mówię tutaj „pozbyć się stresu”. Przed Tobą odpowiedź na pytanie "jak radzić sobie ze stresem w pracy".

Przyznam Ci szczerze, że w swojej szkoleniowej historii nie mam tematu, który przewijałby się częściej niż stres. Bywały tygodnie (szczególnie zimowe), kiedy każdy kolejny prowadzony projekt dotyczył właśnie tego.

Dodatkowo z rozmów ze znajomymi „po fachu” wynika, że wielu powiela moje spostrzeżenie i co więcej, dalej obserwuje utrzymanie się tego trendu. Jednak, czy to oznacza, że my psycholodzy nie umiemy szkolić? Niekoniecznie.

Wokół nas cały czas rośnie presja, wymagania, konkurencja, niepewność, czy frustracja związana ze środowiskiem pracy. To idealna pożywka dla stresu. Dlatego ten temat jeszcze długo pozostanie aktualny.

Tym artykułem chciałbym dołożyć jednak swoją cegiełkę i pomóc Tobie. Bo pytanie „jak radzić sobie ze stresem w pracy” zasługuje na rzetelną odpowiedź.

jak radzic sobie ze stresem w pracy

Kluczowe sprawy

Zanim jednak ruszymy z konkretami muszę zaznaczyć dwie szalenie ważne rzeczy. Nie chcę, by ten tekst był „tym” kolejnym o stresie. Jednak poza moimi staraniami wymaga to także działania od Ciebie. Samo przeczytanie aż tak wiele nie zmieni. Potrzebne jest Twoje działanie. Jeżeli zastanawiasz się, co możesz zmienić na początek, przygotowałem dla Ciebie spis 10 skutecznych sposobów na wypalenie zawodowe. Tam z pewnością znajdziesz swój krok pierwszy.

Druga sprawa dotyczy sytuacji w której stres, z którym się mierzysz, jest tak silny, że odbiera Ci możliwość samodzielnego reagowania. Jeżeli jesteś w takiej sytuacji, proszę skontaktuj się z psychologiem i wspólnie znajdźcie rozwiązanie dla Twojej trudności. Możesz w tym przypadku skorzystać również z mojej pomocy.

Mój przyjaciel stres

Kulturowo przyjęliśmy postrzegać stres jako czynnik negatywnie wpływający na nasze życie. Być może spotkałeś się z informacjami na temat tego, że stres znacząco przyczynia się do chorób układu krążenia, zaburzenia nastrojów, czy osłabienia relacji społecznych. W dodatku szereg badań potwierdza jego negatywny wpływ na Twój stosunek do pracy i późniejszy rozwój wypalenia zawodowego. I to wszystko jest prawdą.

Jednak to trochę tak, jakbyś oceniał jakiś zabytek architektoniczny widząc tylko jego jedną stronę.

Dlatego chcę porozmawiać z Tobą o tej rzadziej spotykanej narracji, która pojawia się w odpowiedzi na pytanie „jak radzić sobie ze stresem w pracy”. W tym miejscu chciałbym Cię zachęcić do tego, byś spojrzał na odczuwany stres jak na reakcję chemiczną, konieczną do wywołania pewnego szeregu działań z Twojej strony. I to wręcz tych niezbędnych do przetrwania.

jak radzic sobie ze stresem w pracy

Bo to stres za sprawą szeregu hormonów każdorazowo mobilizuje Twoje ciało do reakcji na zdarzenia wokół Ciebie. To dzięki niemu w obliczu trudnej rozmowy z klientem Twoje odpowiedzi brzmią rzeczowo i profesjonalnie. Przyczynia się do tego mobilizacja współczulnego układu nerwowego i wydzielenie się m.in. takich związków jak adrenalina, noradrenalina, kortyzol, czy oksytocyna (którą, co ciekawe, możesz spotkać w swoim organizmie także w trakcie przytulania).

Całość tego procesu to trochę jak metamorfoza Twojego organizmu w stan przed walką w oktagonie. Ciało odbiera bodźce z otoczenia i przygotowuje się na pojedynek. Krew zaczyna płynąc szybciej, mięśnie działają sprawniej, a myśli i decyzje mogą przychodzić łatwiej.

Inne spojrzenie na stres

Spójrz na stres inaczej

Mimo tego przyjęliśmy społecznie traktować tego typu objawy jako coś negatywnego i niechcianego. Pytanie tylko dlaczego? Co złego jest w tym, że Twój organizm chce sprostać wyzwaniu? Że przygotowuje się na coś, co jest dla Ciebie ważne?

Już samo zmienienie narracji Twoich myśli może być uwalniające w kontekście niszczącego stresu. Badania wykazują, że osoby które zmieniły swoje nastawienie do stresu z tego „potocznego i wyniszczającego” na ten „mobilizujący i pomocny”, dużo rzadziej odczuwają jego negatywne skutki o których mówiłem na samym początku.

Tak wiele może się zmienić w momencie, w którym przestaniesz postrzegać stres jako wroga. Ponadto uchroni Cię to przed zobojętnieniem i frustracją oraz pozwoli rozwijać wewnętrzne poczucie satysfakcji i skuteczności w kontekście wykonywanych obowiązków. To z kolei, upraszczając, jest już „autostradą” do dobrostanu psychologicznego, często popularnie nazywanego „szczęściem”.

Brzmi zbyt pięknie? Warto przetestować i spróbować zmienić wewnętrzną narrację w obliczu odczuwanego stresu. Bo bez niego byłoby nam jeszcze trudniej.

Pozostaje do dodania tylko jedno „ale”. Przedstawiony powyżej mechanizm zmiany podejścia do stresu na niewiele się zda, jeżeli zatracimy umiejętność relaksacji i odpoczynku. Nie bez powodu urlop to jeden ze skuteczniejszych sposobów obniżania objawów wypalenia zawodowego (niestety dość krótkoterminowo).

Dlatego przygotowałem dla Ciebie drugą cześć tego artykułu w którym przedstawię Ci konkretne narzędzia „zarządzania” stresem.

Znajdziesz ją tutaj: „Najlepsze narzędzia do zarządzania stresem”.

Bibliografia:

  1. Khamisa, N., Peltzer, K., Ilic, D., & Oldenburg, B. (2016). Work related stress, burnout, job satisfaction and general health of nurses: A follow‐up study. International journal of nursing practice, 22(6), 538-545.
  2. Westman, M., & Etzion, D. (2001). The impact of vacation and job stress on burnout and absenteeism. Psychology & Health, 16(5), 595-606.
  3. Yu, X., Wang, P., Zhai, X., Dai, H., & Yang, Q. (2015). The effect of work stress on job burnout among teachers: The mediating role of self-efficacy. Social Indicators Research, 122(3), 701-708.